13 reasons why Jay Asher

1. Zakelijke gegevens
Titel van het boek:
13 Reasons why
Naam van de uitgever en het jaar van verschijnen:
Lemniscaat B.V. Rotterdam, 2010.
Eerste druk: 2007
Naam van de auteur:
Jay Asher
2. Samenvatting van het boek:
Clay Jensen ontvangt een schoenendoos met zijn naam erop. In deze schoenendoos zitten 7 geluidscassettes. Op iedere kant van de cassettes staat een nummer, geschilderd met nagellak. Het gaat tot nummer 13.
Als Clay besluit bandje nummer 1 te gaan beluisteren hoort hij de stem van Hannah Baker. Zij heeft niet lang geleden zelfmoord gepleegd.
Hannah legt uit, dat elke kant van een cassettebandje gaat over een persoon, die ertoe heeft bijgedragen dat zij zelfmoord heeft gepleegd.
Ook legt Hannah de regels uit voor het beluisteren van de bandjes.
Regel 1: Je luistert alle cassettebandjes helemaal
Regel 2: Je stuurt ze door naar de volgende persoon die genoemd wordt op het bandje na jou.
De laatste persoon mag de bandjes meenemen naar de hel.
Als iemand zich niet aan de regels houdt en het pakketje niet iedereen bereikt dan zullen er kopieën van de bandjes openbaar worden gemaakt.
Ik heb namelijk van alle cassettebandjes een kopie gemaakt.
Clay snapt er niets van, hij kan toch niet 1 van die personen zijn. Hij kende Hannah Baker nauwelijks. Ze werkten samen bij de bioscoop en ze hebben 1 keer gezoend. Hij had haar wel beter willen leren kennen.
Bij de bandjes hoort ook een plattegrond, die had iemand in zijn kluisje gedaan vlak voor de zelfmoord van Hannah. Op die platte grond zijn 12 plaatsen gemarkeerd met rode sterren. Dit zijn de plaatsen waar de gebeurtenissen zich afspelen die op de bandjes genoemd worden.
Op elk bandje wordt een bepaald persoon genoemd die Hannah wat heeft aangedaan. Bij elk bandje hoort een plaats die op de plattegrond staat waar het voorval heeft plaats gevonden.
Het is een sneeuwbaleffect. In eerste instantie lijkt het weinig voor te stellen maar alle gebeurtenissen opgeteld lijdt alles naar de reden waarom ze zelfmoord pleegde. 13 redenen waarom.
Haar eerste zoen met Justin. Het zou geweldig moeten worden maar het liep uit in een nachtmerrie. Justin schepte op tegen iedereen die het wou horen dat er meer gebeurt was dan alleen zoenen. Terwijl dit absoluut niet was.
Alex Standhall was nummer 2 hij had een lijst gemaakt met 3e klassers die hot or not waren. Hannah stond ook op deze lijst met lekkerste kontje van de klas. Als ze bij een winkel probeert af te rekenen komt Alex binnen en grijpt haar zonder reden bij haar billen en roept lekkerste kontje van de klas. Weet hij wel hoe vernederend dat is.
Ze is verraden door haar vrienden Jessica en Alex die leugens geloven boven haar.
Ze is begluurd door Tyler Down. Gebruikt als taxi door Courtney Crimsen meisje dat Hannah hielp bij het ontmaskeren van de gluurder.
Marcus Cooley probeerde haar te betasten op Valentijnsdag bij Rosie's.
Door de roddels dacht hij dat hij dat kon maken. Zach Dempsey haalde het zakje met briefjes elke keer leeg. Daar konden mensen complimenten en opmerkingen aan elkaar doorgeven, anoniem. Ze had er altijd veel steun aan. Ryan Shaver de redacteur van Lost-N-Found had een van haar gedichten die erg privé waren, ongevraagd gepubliceerd. Iedereen keek haar aan en men wist dat het gedicht van haar af kwam. Clay Jensen heeft gezoend met Hannah op een feestje, als ze dan in huilen uitbarst omdat alles haar te veel wordt gaat hij weg en laat haar achter. Vervolgens ziet Hannah dat Jessica wordt verkracht door Bryce Walker die de slaapkamer binnengaat waar Jessica laveloos op bed is achter gelaten door haar vriend Justin. Justin weet dat Bryce naar binnen gaat maar doet niets. Hannah had zich verstopt in de kast en was als verstijfd, ze kon niets doen. Jenny Kurz rijdt een stopbord omver en meldt dit niet bij de politie. Hannah zit bij haar in de auto en wil dat ze dat wel doet. Jenny zet haar uit de auto en even later is er een dodelijk ongeluk omdat het bord weg is.
Als ze tijdens een feestje van Courtney langs haar huis loopt wordt ze uitgenodigd door Bryce. Ze belanden in de Jacuzzi en Bryce betast Hannah, ze huilt maar zegt niets. Ze laat hem zijn gang gaan, iedereen roddelde toch al over haar. Ze was er wel klaar mee nu.
De laatste persoon is decaan Mr. Potter, hij zou naar Hannah moeten luisteren maar hij zegt tegen haar dat ze 2 opties heeft. Een gesprek aangaan met bepaalde personen of het erbij laten zitten. Is dat nou de hulp waarop ze zit te wachten? Het interesseert niemand wat ik met mijn leven doe. Nu weet ze het zeker.
Hannah heeft aan Tony gevraagd of hij erop toe wou zien dat iedereen de bandjes kreeg. Tony had ook de kopieën gekregen. Ze kenden elkaar van school. Hij had Hannah de memorecorder gegeven waarmee ze de bandjes heeft opgenomen. Hij komt niet op de bandjes voor.
Clay vraagt zich af waarom hij niet meer had gedaan voor Hannah.
Hij stuurt de schoenendoos door naar de volgende persoon.
De laatste woorden van Hannah Baker waren: Dank je wel.
3. Over de auteur:
Jay Asher is geboren op 30 september 1975 in Arcadia, California.
Zijn familie stimuleerde hem om zijn dromen te volgen. Hij speelde gitaar en schreef. Nadat hij was afgestudeerd aan het Cuesta Community College schreef hij zijn eerste twee kinderboeken. Hij was eerst een basisschool leraar. Daarna werd hij schrijver. Hij trouwde met Joan Marie op 7 september 2002. Hij heeft tot nu toe gewerkt als verkoper in een schoenenwinkel en in een boekenwinkel.
Boeken die hij heeft geschreven zijn: 13 reasosn why en The Future of us. 13 Reasons why was het best verkochte boek voor jong volwassenen.
4. Leeservaringen
Spreekt het onderwerp van het verhaal je aan of niet? Hoe komt dat?
Het onderwerp spreekt me erg aan. Ik vraag me af wat iemand er toe zet om zelfmoord te plegen. Je hoort het steeds meer om je heen, dat jonge mensen zelfmoord plegen. In dit verhaal verteld Hannah Baker dat alle dingen die er gebeuren in haar leven ertoe lijden dat zij het niet meer ziet zitten. Ze pleegt zelfmoord. Dat is wel heftig.
Ben je door het verhaal aan het denken gezet?
Ja dat denk ik wel. Je moet niet zo alles geloven wat mensen van je denken. Het verhaal heeft altijd twee kanten. Probeer mensen te helpen als ze hulp nodig hebben.
Gebeurtenissen:
Bevat het verhaal genoeg gebeurtenissen om je te blijven boeien?
Ja het verhaal is erg spannend. Je blijft lezen omdat je wilt weten wat er toe geleid heeft dat Hannah zelfmoord heeft gepleegd. Wat mensen elkaar aandoen en hoe ze het heeft gedaan. Het is een hele stap als je uiteindelijk besluit dat je niet meer wilt leven.
Gaat het in het verhaal vooral om de gebeurtenissen of om de gedachten en gevoelens van de personen? Wat vind je van de nadruk daarop?
Het gaat in dit verhaal om de gevoelens van Hannah Baker op alle dingen die er gebeuren. Er gebeuren dingen zoals de lijst hot or not.
Hannah staat erop als lekkerste kontje. Zij is erg gekwetst daarover en diegene die de lijst heeft gemaakt voelt zich een stoer mannetje. Hij vind dan ook dat hij het recht heeft om haar bij haar billen te voelen. Hij denkt er niet bij na wat Hannah hierbij voelt, hoe vernederend dit is. En alle gevoelens die Hannah heeft, maken haar ook erg ongelukkig en onveilig.
Personages:
Kun je je goed verplaatsen in de problemen en gedachtewereld van de verhaalpersonen?
Ja ik kan me goed verplaatsen. Bij ons op school wordt er ook veel geroddeld. En als je elke dag vervelende dingen meemaakt, waar je met niemand over kunt praten, ook niet met je ouders. Als je helemaal alleen bent, geen vrienden hebt en zelfs de decaan je niet serieus neemt ben je wel erg alleen. Het moet alleen wel erg zijn als je dan een eind aan je leven wilt maken. Ik denk dat dat geen oplossing is. Je laat toch mensen achter die hier veel verdriet van hebben.
Welke beslissingen die door de personages worden genomen vind jij vreemd of onbegrijpelijk?
Tijdens het feest bij Justin drinkt Jessica veel te veel, ze is laveloos.
Als Justin haar op bed legt en de slaapkamer verlaat wil Bryce naar binnen. Bryce is een vriend van Justin. Justin houdt hem niet tegen terwijl hij weet dat hij niet naar binnen gaat om iets goeds te doen.
Ook begrijp ik niet dat Hannah in de kledingkast zit en niet ingrijpt als Bryce Jessica verkracht.
En ook begrijp ik niet dat Bryce Jessica verkracht terwijl zij half bewusteloos in bed ligt.
Bouw:
Vind je dat de gebeurtenissen logisch op elkaar volgen?
Ja het gaat over Clay die de cassettebandjes beluisterd die hij opgestuurd heeft gekregen. Op die bandjes worden de mensen besproken die tot de zelfmoord van Hannah Baker hebben bijgedragen.
Ze heeft elk kantje genummerd met nagellak. De bandjes zijn zo genummerd dat ze op elkaar volgen. Zoals de gebeurtenissen ook op elkaar volgen. Op het moment dat de bandjes beluisterd worden is Hannah al dood.
Heeft het verhaal een slot dat goed past bij de beschreven gebeurtenissen?
Vind je het een plezierig slot?
Hoe komt dat?
Het boek heeft wel een slot dat erbij past. Hannah heeft zelfmoord gepleegd door een overdosis pillen in te nemen. Het slot is natuurlijk niet plezierig. Het is erg triest dat iemand zelfmoord pleegt. Wel vind ik dat er niet duidelijk beschreven wordt waar ze het heeft gedaan, wie haar heeft gevonden. Hoe haar ouders er onder zijn. Ik vind dat er nog veel onduidelijkheden zijn. Reden om er een vervolg op te schrijven.
Taalgebruik:
Vind je het verhaal lastig of makkelijk om te lezen? Heeft het taalgebruik hier mee te maken?
Het verhaal is makkelijk te lezen. Alle tekst die Hannah Baker heeft ingesproken op de cassettebandjes is blauw gedrukt. Dus je weet precies wat Hannah heeft gezegd. In het boek komen geen moeilijke woorden voor.
Bevat het verhaal veel beschrijvingen? Heeft dit gevolgen voor de leesbaarheid en het verteltempo?
Alles wat Hannah verteld staat blauw gedrukt. Al haar belevenissen, gevoelens heeft ze ingesproken. Er wordt erg goed beschreven wat haar gevoelens zijn en wat haar ertoe heeft geleid deze drastische beslissingen te nemen. Het heeft geen gevolgen voor de leesbaarheid en het verteltempo.
Het maakt het makkelijker te begrijpen.
Verwerkingsopdracht:
Zoek een artikel dat past bij de hoofdpersoon van dit boek?
15-jarige scholier pleegt zelfmoord na pesterijen
DI 10 JANUARI, 19:06
Een 15-jarige jongen uit Heerlen heeft zelfmoord gepleegd omdat hij werd gepest. Hij wilde na de kerstvakantie niet terug naar school, zegt zijn familie tegen 1Limburg. Volgens de familie hebben de gemeente en de school te weinig gedaan om de jongen te helpen.
De jongen was volgens zijn zus vooral online het mikpunt van pesterijen, waarschijnlijk van medescholieren. Via anonieme accounts zouden er foto's zijn geplaatst onder zijn naam. Ook werd hij online uitgescholden.
Alleen
Zeven weken geleden ontdekte de familie na een eerste zelfmoordpoging dat de jongen gepest werd. "Hij vertelde dat hij gepest werd en dat hij zich alleen voelde", zegt zijn zus tegen de regionale omroep.
Hij vertelde ook dat niemand met hem praatte op school, het Grotius College. Volgens zijn zussen hield hij zich thuis groot en sprak hij niet over de pesterijen. Hij leek blij en zei "dat we verdrietig zouden worden als hij het ons allemaal zou vertellen".
Hulp
Na de eerste zelfmoordpoging werden de politie, school en gemeente ingeschakeld. Er volgde een gesprek, maar dat leverde volgens de familie weinig op.
"Ze hebben hem gevraagd of hij hulp nodig had, maar daarop heeft hij nee gezegd. Hij is maar 15 jaar en dan laten ze hem zomaar gaan."
Op de laatste dag van de kerstvakantie nam de jongen zijn besluit, zeggen zijn zussen. Hij wilde niet meer terug naar school en stapte uit het leven.
Volgens de school en de gemeente Heerlen is er alles aan gedaan om de jongen te helpen. De gemeente zegt dat hij contact had met medewerkers van het gemeentelijke Expertiseteam. "Helaas heeft dit dit vreselijke drama niet kunnen voorkomen".
Wethouder Clemens laat weten dat hij enorm geschrokken is. "We spreken ons oprechte medeleven uit richting familie en vrienden".
Heb jij hulp nodig?
Dan kun je contact opnemen met Stichting 113Online via 0900 0113 (24/7 bereikbaar) en 113online.nl. Of bel de Kindertelefoon via 0800 0432 of gebruik de chatfunctie op kindertelefoon.nl.
Sinds een paar jaar zijn scholen wettelijk verplicht om maatregelen te nemen tegen pesten. Elke school moet bijvoorbeeld iemand aanwijzen met wie kinderen en ouders kunnen praten over pesten.
De Kindertelefoon concludeerde september vorig jaar dat de nieuwe wet er nog niet toe leidt dat kinderen minder gepest worden. De hulplijn voor kinderen vindt dat ouders, leraren en andere betrokkenen meer tegen pesten moeten doen.
Hoeveel kinderen door pesten tot zelfmoord worden gedreven, is niet bekend. Volgens het CBS pleegden in 2015 19 kinderen (jonger dan 20) zelfmoord zonder dat psychische of fysieke stoornissen of huiselijke omstandigheden de oorzaak waren.
Maak jouw eigen website met JouwWeb